KĄCIK LOGOPEDY

LOGOPEDA W NASZYM PRZEDSZKOLU:

mgr Agnieszka Mielczarek
zajęcia odbywają się w czwartek od godziny 13:00 do godziny 14:00

We wrześniu w przedszkolu przeprowadzane jest przesiewowe badanie mowy wśród wszystkich dzieci uczęszczających do placówki. Na jego podstawie wyłonione są dzieci, które objęte są indywidualną opieką logopedyczną(w pierwszej kolejności 6-latki i 5 -latki).
Czas trwania zajęć logopedycznych wynosi 20 min. i jest on uzależniony od możliwości
i potrzeb dziecka.
Na zajęciach prowadzone są ćwiczenia, które mają na celu:
- usprawnianie motoryki aparatu artykulacyjnego (m.in. języka, warg, żuchwy),
- kształtowanie prawidłowego toru oddechowego, wydłużanie fazy wydechowej,
- kształtowanie prawidłowych czynności fizjologicznych w obrębie aparatu mowy (połykanie, żucie, odgryzanie),
- rozwijanie słuchu fonematycznego,
- wzbogacanie słownictwa, rozwijanie mowy opowieściowej,
- rozwijanie umiejętności budowania dłuższych wypowiedzi,
- rozwijanie umiejętności rozumienia wypowiedzi słownych,
- uzyskanie prawidłowej artykulacji poszczególnych głosek.


Drogi rodzicu!
Jeśli Twoje dziecko ma problemy z mową to pamiętaj, że nie wystarczą same ćwiczenia u logopedy.
Bez Twojego systematycznego zaangażowania każda terapia skazana jest na porażkę. Pierwsze lata życia w rozwoju mowy są najistotniejsze ,potem w terapię trzeba włożyć dużo więcej wysiłku. Efekty procesu terapii logopedycznej są tym lepsze ,im wcześniej zostały podjęte działania. To właśnie mowa ,jako jeden z wiodących czynników wpływa na całościowy rozwój dziecka, jego dojrzałość szkolną, dalszy poziom wiedzy i umiejętności oraz funkcjonowanie w grupie rówieśniczej.

Jeśli zasugerowano konsultację ortodontyczną, laryngologiczną, psychologiczną czy audiologiczną nie wzbraniaj się przed tym bo „jutro” może być już za późno.

logopedyczne-wady-wymowy-rozwój-mowy

Sprawność aparatu artykulacyjnego jest bardzo ważna dla wyrazistości naszych wypowiedzi. Wymawianiu poszczególnych dźwięków mowy towarzyszy poruszanie się warg, języka, podniebienia miękkiego i żuchwy. Poniżej przedstawiam zestaw ćwiczeń oddechowych oraz aparatu artykulacyjnego, które mogą Państwo wykonywać z dziećmi w domu. Ćwiczenia te nie muszą być nudne i żmudne, ale mogą stać się okazją do wspólnej zabawy rodziców z dziećmi. Bardzo ważne jest, aby z dzieckiem ćwiczyć systematycznie, codziennie, dostosowując liczbę ćwiczeń i powtórzeń do możliwości danego dziecka. Jednakże staramy się robić po 10 powtórzeń na każde ćwiczenie.

Ćwiczenia oddechowe

- oddychanie – wdech nosem, wydech ustami,
- ziewanie przy szeroko otwartych ustach,
- picie przez słomkę – wciąganie powietrza przez mocno ściągnięte wargi,
- dmuchanie z różnym natężeniem na paski papieru, wiatraczek, chorągiewkę, piórko, watkę,
- wydmuchiwanie baniek mydlanych,
- dmuchanie na piórko, aby uniosło się w powietrze,
- przedmuchiwanie lekkiej piłeczki do osoby siedzącej naprzeciwko,
- nadmuchiwanie balonów.

Ćwiczenia warg

- rozciąganie warg w szerokim uśmiechu,
- wciąganie policzków do jamy ustnej i tworzenie zajęczego pyszczka,
- mlaskanie wargami,
- zdziwiona mina – wargi zaokrąglone,
- ściąganie warg w ryjek,
- przy zwartych szczękach i wargach odciąganie na przemian kącików ust na boki,
- cmokanie ściągniętymi w ryjek wargami (buziaki),
- naśladowanie żucia z zamkniętymi ustami,
- parskanie wargami.

Ćwiczenia języka

- oblizywanie warg czubkiem języka przy otwartych ustach,
- kierowanie języka raz w prawy, raz w lewy kącik warg przy otwartych ustach,
- szybkie odbijanie czubka języka o górne zęby przy otwartych ustach,
- dotykanie czubkiem języka raz górnych, raz dolnych zębów przy otwartych ustach,
- wysuwanie naprężonego, prostego języka przy otwartych ustach,
- odbijanie języka o podniebienie przy otwartych ustach – naśladowanie stukotu końskich kopyt,
- oblizywanie czubkiem języka górnych i dolnych zębów przy zamkniętych ustach,
- liczenie zębów czubkiem języka – dotykanie językiem każdego zęba z osobna,
- wykładanie języka na brodę i zakładanie języka na górną wargę,
- uniesienie języka do góry i przesuwanie nim wzdłuż podniebienia – „malowanie sufitu”,
- wypychanie językiem policzków.

Pamiętajmy, iż nie każde ćwiczenie uda się wykonać dziecku za pierwszym razem. Język to mięsień, który aby był sprawny, giętki i elastyczny musi ćwiczyć. Tylko konsekwencja i systematyczność pozwoli uzyskać pożądany efekt. Bo trening czyni mistrza!






26.03.2020 r.
Propozycje ćwiczeń oddechowych dla dzieci uczestniczących w terapii logopedycznej

-Leżymy na brzuchu wokół balonów i dmuchamy na nie tak aby zmieniały swoje położenie a nawet unosiły się
-Leżymy naprzeciwko siebie w środku balony i dmuchamy na nie tak aby nie dotknęły żadnego z nas
-Leząc na plecach koncentrujemy się na oddechu. Obserwujemy ruch ciała przy wdechu i wydechu mocno ziewamy. można położyć misia na brzuchu i obserwować jak się unosi i opada
-Na wydechu uderzaj dłońmi o klatkę piersiową i baw się różnymi dźwiękami – powtarzamy 3 razy całe ćwiczenie
-Nabierz powietrze nosem – dużo powietrza i wydychając je wydawaj różne dźwięki i w tym samym czasie masujemy policzki robiąc dziwne miny
- Kładziemy ręce na brzuch i ja najkrócej wypowiadamy dźwięki: k-kkk-k;
pp-pp-p ; kkk-k ; sz-szsz-sz; bbb-b ; ddd-ddd-dddd ; f-ff-ffff-ff

-Stań w lekkim rozkroku –na wydechu wykonaj skłon na wdechu podnoś się (kolejno: prostuj kolana, kręgosłup a na końcu głowę) unieś ręce do wysokości barków
-Skok obunóż z głośnym okrzykiem wybuchem ,,ha”!. Zatrzymaj się krzyknij ,,ha”!. Chodzimy i mówimy wyraźnie i zdecydowanie ,,chodź, idź, mam daj”
-Wybierz stały stabilny punkt np. okrągła ława dotykaj jedną ręką i kręć się wokół niego w różnym tempie, można biegać chodzić podskakiwać, poruszamy się do przodu i do tyłu zmieniamy rękę
-Wyobrażamy sobie że nasze ręce to piękny kwiat - otocz swoimi dłońmi zamknięte dłonie dziecka ,weźcie głęboki wdech i na wydechu dziecko chce otworzyć swoje i twoje dłonie – ty przeciwstawiasz się ponownie głęboki wdech i stawiając lekki opór pozwalamy by twoje dłonie się otworzyły , robimy to na głębokim wydechu spokojnie w skupieniu bez większego siłowania się powtarzamy to ćwiczenie z zamkniętą w dłoniach tylko lewą a potem prawą dłonią dziecka - zwracamy uwagę jak pracują mięśnie twarzy –możemy zamienić się rolami


-Stoimy w małym rozkroku wyciągamy prawą rękę wyprostowaną przed siebie, dotykamy prawym uchem ramienia i trzymamy tak jakby się skleiły i w tej pozycji rysujemy znak nieskończoności cały czas obserwujemy koniec swojej ręki powtarzamy to ćwiczenie kilkakrotnie i zmieniamy rękę
-Stajemy ze złączonymi stopami . partner przyciska je do podłoża i na wydechu próbujemy unieść palce stóp ku górze
- Siadamy na krześle stopy ustawiamy blisko siebie kładziemy ciężkie zabawki lub np. worek z piaskiem i bez odrywania piet od podłogi unosimy je podrzucamy palcami
-Małe piłeczki na zmianę przyciskamy na wydechu do ramion powtarzamy ćwiczenie z zaciśniętymi pięściami wykonujemy rytmicznie zgodnie z oddechem




Przedszkolowo.pl logo